– 1 –
Refleksja
Pojawienie się refleksji początkowej.
Myśli krytycznej.
„Hmm, naprawdę?”
„Ale jak to”?
„Czy ja się mylę, a może oni?”
„Jakie są inne opcje?”
W języku filozofii
Za Platonem:
„Możemy łatwo wybaczyć dziecku, że boi się ciemności, lecz prawdziwą tragedią jest, gdy człowiek boi się światła”
W języku teorii informacji
Zdanie sobie sprawy, iż jesteśmy zawirusowani.
Wirusy informacyjne są to takie rodzaje informacji, które wprowadzają nas w błąd na temat nas samych oraz otaczającej nas rzeczywistości. Prowadzi to do podejmowania błędnych decyzji.
W języku sztuki
„Jesteś niewolnikiem, Neo.
Tak jak wszyscy inni urodziłeś się w niewoli. W więzieniu, którego nie można spróbować, zobaczyć czy dotknąć. W więzienie stworzonym dla Twojego umysłu.”
Fragment rozmowy Morfeusza z Neo z filmu Matrix.
– 2 –
Decyzja o zmianie i działanie
Pojawienie się refleksji krytycznej to za mało.
Dobry krok, ale niewystarczający.
Podsumowując
Należy podjąć decyzję o działaniu i zacząć działać.
– 3 –
Dieta informacyjna
Cel
Spojrzenie na życie i otaczające nas problemy z oddala.
Odcięcie się od szumu śmieci informacyjnych, które zawirusowywują nasze procesy informacyjne.
Dlaczego stosować dietę informacyjną?
Człowiek jest zbudowany i działa w oparciu o dwa zasadnicze procesy:
- procesy energomaterialne – nasze ciało, procesy biologiczne, itp.
- procesy informacyjne – nasz umysł, myśli, decyzje, itp.
Dieta jest kojarzona tylko z procesami energomaterialnymi. Dostarczanie naszemu ciału odpowiednich, zdrowych pokarmów. Oczywiście w odpowiednich ilościach, aby nie przesadzić.
Niestety w tej pogoni za zdrowym ciałem często zapomina się o odpowiednim pożywieniu informacyjnym dla naszego umysłu, czyli procesów informacyjnych.
W przypadku pożywienia energomaterialnego mamy do czynienia z jedzeniem śmieciowym (ang. junk food), tak samo możemy karmić nasz umysł śmieciami informacyjnymi.
Jest to o wiele bardziej szkodliwy proces, gdyż u większości społeczeństwa nie jest uświadomiony.
Przechodząc na dietę informacyjną należy:
- wyłączyć telewizję,
- nie słuchać/oglądać wiadomości
- zmienić rodzaj słuchanej muzyki
- ograniczyć lub całkowicie pozbyć się nawyku oglądania byle jakich filmów, seriali,
- przestać czytać śmieciową prasę i wchodzi na tego typu portale internetowe (plotkarskie, o sensacjach, itp.)
Należy również skoncentrować się na szukaniu informacji wartościowych.
Jakość, a nie ilość.
W języku zarządzania procesami biznesowymi:
Jeżeli w firmie pojawia się problem, z którym nie radzą sobie wewnętrzne struktury częstym sposobem jest zatrudnienie zewnętrznego specjalisty.
Taki specjalista ma świeże spojrzenie, nie ma wypracowanych zwyczajów organizacyjnych danej firmy.
Dzięki temu może spojrzeć z oddali i ocenić chłodnym umysłem.
W języku Biblii
Chrystus zanim poszedł nauczać wyalienował się ze społeczeństwa. Odseparował się, aby móc popatrzeć na pewne sprawy z boku, bardziej obiektywnie, bez zakłóceń.
W ciszy i spokoju.
Wyruszył na pustynię i zastosował 40-sto dniowy post.
Warto przy tym zauważyć, iż był to podwójny post:
– post związany dietą żywieniową, jedzeniem,
– post informacyjny. Odizolował się od szumów i śmieci informacyjnych dnia codziennego.
– 4 –
Zdobywanie wiedzy:
Metody komunikacji z innymi ludźmi
Po pierwsze
Nie odgrywać roli wszystkowiedzącego omnibusa, eksperta, mentora, itp.
Po drugie
Odłożyć, przynajmniej na chwilę, swoje skrajne emocje.
Zarówno te ekstremalnie pozytywne, jak i ekstremalnie negatywne, które biorą udział w ocenie docierających do nas informacji.
Po trzecie
Stosować metodę Sokratesa
a) ustawić się w roli, kogoś wiedzącego mniej na dany temat
Postawić się w roli dziecka, które zadaje pytania, nawet takie bardzo proste, bez skrępowania.
b) zadawać pytania:
A co to jest?
Nie rozumiem co to znaczy, co przez to rozumiesz?
Podaj definicję.
A dlaczego tak?
A jaka jest alternatywa?
Dlaczego?
Skąd to wiesz? Jakie jest źródło tej informacji.
itp.
c) proponować obiektywne podejście, tworzyć definicje, żądać i szukać dowodów na przedstawiane twierdzenia
Podsumowując
Wybieramy dialektykę, a nie erystykę.
– 5 –
Zdobywanie wiedzy:
Nabycie zdolności rozróżniania stereotypów od pojęć
Szczegółowy artykuł jest w trakcie opracowywania, lecz dobrym wstępem są poniższe wykłady.
Wykład Pana Andrzeja Wronki
Język bardzo przystępny, niewymagający wcześniejszego przygotowania informacyjnego do zrozumienia.
Wykład doc. Józefa Kosseckiego w ramach serii Polska Szkoła Cybernetyki
Język naukowy, precyzyjny. Jednakże do prawidłowego zrozumienia potrzebna jest wiedza z poprzednich wykładów.
Krok 2 – wiedza szczegółowa
Kolejnym krokiem jest zapoznanie się z bardziej szczegółowymi metodami analizy informacji. (W opracowaniu)